pondělí 29. dubna 2013

Ořechový dort s máslovo-perníkovým krémem

Pořád mám pocit, že dorty moc nepeču, ale teď se s nima roztrhl pytel. Třetí v řadě. :-) Tenhle byl určený jako poděkování pro konkrétní osobu, takže byl stavěný přesně na míru. Ořechový korpus, máslovo-perníkový krém a potažený marcipánem.

Orechovy dort s maslovo-pernikovym kremem

Ořechové dorty se u nás v rodině nikdy nepekly, skoro nikdo by je totiž nejedl. Žádný osvědčený jsem teda neměla a hledala. Poprvé jsem zkusila upéct něco z dortomanie a myslím, že na ořechový dort to bylo dobrý (píše ten, kdo ořechy nejí :-) ).


U krému jsem vyloženě improvizovala. Přemýšlela jsem, čím bych tak máslový krém odlehčila. Vzpomněla jsem si na babičku a matně si pamatovala, že máslový krém odlehčovala kaší. Jako první mě napadla ta krupicová, tak jsem ji použila. :-) Reálně babička používala asi něco jiného, ale i ta krupicová zafungovala. A abych tam dostala perníkovou chuť, prostě jsem perník nastrouhala a zamíchala. No a výsledek? Mě to chutnalo a doufám, že i ostatním. :-)

Při dokončování jsem nějak zapomněla dort uhladit, takže byl takový šišatý a hrbolatý, ale na chuti to naštěstí nic nezměnilo. :-)

Recept:
Dort jsem dělala jen do malé formy (16 cm), takže pokud chcete klasický 23 cm, tak množství zdvojnásobte.

Ingredience:
Na korpus:
2 vejce
120 g moučkového cukru
100 g polohrubé mouky
50 g vlašských ořechů
1 lžíce prášku do pečiva
6 lžic horké vody

Na krém:
250 g másla
krupicová kaše z 250 ml mléka, 2 lžic dětské krupičky a 1 lžíce cukru (připravená podle běžného návodu a vychladnutá)
1 perník (nastrouhaný)
4 lžíce moučkového cukru (nebo podle chuti)

Na dokončení:
500 g marcipánu

Postup:
Korpus: 
Předehřejeme si troubu na 180°C. Formu o průměru 16 cm vymažeme a vysypeme (nebo vyložíme pečícím papírem.

Rozdělíme si bílky a žloutky. Žloutky vyšleháme s cukrem a horkou vodou do pěny. Mouku smícháme s práškem do pečiva a zapracujeme do žloutkové směsi. Přidáme namleté ořechy a zamícháme. Ze žloutků si připravíme pevný sníh a opatrně ho zapracujeme do těsta. Nalejeme do připravené formy a dáme péct na 30 minut (otestujeme párátkem).

Necháme ve formě chladnout přibližně 10 minut a poté vyndáme na rošt a necháme úplně vychladnout.

Krém:
Změklé máslo šleháme s cukrem, dokud nezesvětlá. Po lžících přidáváme připravenou vychladlou kaši, vždy zamícháme a podle chuti přidáme, kolik je potřeba (já ji tam dala všechnu). Na závěr přimícháme nastrouhaný perník, zase podle chuti.

Dokončení:
Korpus dvakrát rozřízneme. Krém namažeme mezi jednotlivé vrstvy a také na povrch dortu. Uhladíme a dáme do lednice ztuhnout. Na závěr potáhneme marcipánem a dozdobíme. Na zdobení jsem využila zbylý nastrouhaný perník.


2 komentáře:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...