pátek 23. prosince 2011

Vánočky

Vánočka je jedna z těch věcí, na který se dlouho těším. Příležitostí péct vánočku je totiž strašně málo. Řekla bych tak jedna za rok. :-)

vánočka, chrismass cake

Stejně tak se těším třeba na velikonočního beránka či mazanec. Po letošních výsledcích právě u beránků a mazanců jsem se trochu bála, že ani vánočka se moc nepovede. (Jeden beránek se mi zdrcnul, protože mi v půlce pečení vypadla elektrika. Druhý musel chudák podstoupit totální plastiku obličeje, protože mi při přenášení malinko upad. No a mazance byly trošinku placatý. :-) )

vánočka, chrismass cake


Teď už můžu napsat, že s vánočkama se nic podobnýho nestalo, ufff. A můžu dokonce neskromně říct, že v našem "rodinném souboji" moje vánočka zvítězila. Aby to neznělo tak samolibě, dodám, že jsem to nehodnotila jen já, ale shodli se na tom i ostatní.

Receptů jsem při přípravě prostudovala celkem dost. Nakonec jsem se přiklonila k tomu z prosincového Gurmetu.

Ingredience:
350 ml mléka
42 g droždí
1 lžíce cukru krupice
700 g polohrubé mouky
150 g moučkového cukru
1 vanilkový cukr
150 g másla
3 žloutky
1 citron
špetka strouhaného muškátového oříšku
špetka soli

100 g rozinek nebo brusinek (já používala brusinky)
10 ml rumu
50 g mandlí
20 g plátků mandlí
1 vejce na potření


Postup:
Připravíme si kvásek. Droždí nadrobíme do hrníčku, zasypeme krupicovým cukrem a dvěma lžícemi mouky a zalijeme několika lžícemi vlažného mléka. Postavíme na teplé místo a necháme vzejít. Trvá to přibližně 10 minut.

Do mísy prosejeme polohrubou mouku, moučkový a vanilkový cukr. Přilejeme zbytek vlažného mléka, žloutky, nastrouhanou kůru z 1 citronu, muškátový oříšek, sůl a kvásek. Vše pečlivě promícháme a hněteme, dokud těsto není hladké a nelepivé. Že je těsto hotové, poznáme i podle toho, že jakoby "fouká", tvoří se bubliny. Já se opravdu neflákala a těsto zpracovávala přes půl hodiny. Těsto posypeme moukou, mísu přikryjeme utěrkou a na teplém místě necháme kynout (alespoň 2 hodiny). Já těsto nechala kynout dvakrát.

Vykynuté těsto vyklopíme na mírně pomoučený vál a rozdělíme na 9 stejných dílů (já dělala dvě malé vánočky, takže jsem dělila na 18 kousků). Vyválíme stejně dlouhé válečky a upleteme vánočku. Spodní díl ze 4, prostřední ze 3 a horní ze 2 válečků.

Spodní díl pleteme už na plechu vyloženém pečícím papírem. Uprostřed hřbetem ruky trochu promáčkneme, posypeme mandlemi a rozinkami (předem namočenýma v rumu) nebo brusinkami a položíme na něj prostřední díl. Znovu promáčkneme, posypeme a položíme horní patro. Na krajích konce založíme pod kraje vánočky. Vánočku necháme na teplém místě odpočinout další půlhodinu.

Potřeme lehce prošlehaným vejcem a ozdobíme plátky mandlí (předem namočených ve vodě, aby se v troubě nespálily). Zajistíme špejlemi, aby se v troubě vánočka nesesunula na stranu. Dáme péct do vyhřáté trouby na 180°C. Pečeme 45 - 60 minut. Vyzkoušíme párátkem či špejlí, po vyndání bude úplně čistá. Vánočku v troubě kontrolujeme, pokud bude už v průběhu pečení dostatečně zlatavá, můžeme přikrýt pečícím papírem nebo alobalem.

Na závěr už jen Veselé Vánoce. :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...