neděle 6. listopadu 2011

Koláče s hruškovými povidly a tvarohem

V úterý hodně brzo ráno ležím v posteli, a abych po hodně dlouhém pracovním pondělí nepřemýšlela o práci, přemýšlím o tom, co budu o víkendu péct. Tuším, že někdy kolem půl druhý ráno mě napadly koláče. Využiju hruškový povidla, kterých máme z podzimu ve sklepě požehnaně, a vyzkouším "nového" robota.

kolace s hruskovymi povidly a tvarohem

No jo, ale tenhle víkend se mi nějak nedaří. Ze dvou pečení se mi ani jedno nepovedlo, tak jak bych chtěla. Jednou za čas si musí člověk vybrat ty špatný dny.

Našla jsem si krásný recept na staročeský koláče na blogu Šárčina "škola" vaření a pustila se do něj. Z kynutýho těsta a klasických českých koláčů mám dost respekt a vždycky doufám, že se povedou. Nikdy ale nejsou tak dobrý, jak si představuju (ani tentokrát). Holt asi budu muset trénovat a jednou se to třeba povede.

Robot se na kynutý těsto z kila mouky taky neosvědčil. Po pár vteřinách se "zasek" a nemohl dál, takže jsem pěkně vytáhla vařečku a použila vlastní sílu. Aspoň vím, že při pořizování opravdu nového robota, mám koukat i na množství těsta, které zvládne.


To druhé ne úplně povedené pečení byla testovací várka vanilkových rohlíčků. Trochu trénink na Vánoce a malé překvapení pro kolegy.

Vanilkové rohlíčky



Tady je recept na koláče. Měnila jsem jen postup při balení koláčů, nerada totiž válím těsto, takže jsem ho jen odkrajovala pomocí lžíce.

Ingredience:
700 g hladké mouky
300 g polohrubé mouky
3 lžíce rozpuštěného másla
6 lžic oleje
o něco více než ½ litru mléka
50 g droždí
3 žloutky
lžička soli
150 g cukru
citrónová kůra
vanilka

Na tvarohovou náplň:
250 g tvrdého tvarohu
1 žloutek
1 sáček vanilkového cukru
cukru podle chuti (já už žádný další nepřidávala)

Na drobenku:
40 g hrubé mouky
20 g moučkového cukru
25 g másla (chladného, nakrájeného na malé kousky)

Povidla jsem měla již z dřívějška.

Postup:
Připravíme kvásek z droždí, lžíce cukru a několika lžic vlažného mléka. Necháme kynout cca 10 minut.
Do mísy dáme mouku, utvoříme dolíček, vyklepneme žloutky, rozmícháme a přiléváme vykynutý kvásek, přidáme zbytek mléka, zbytek cukr, rozpuštěné máslo, olej, citrónovou kůru, vanilku a sůl.
V míse vypracujeme vláčné těsto, které necháme kynout.
Rozehřejeme si troubu na 180°C. Vykynuté těsto odkrajujeme lžící na stejné kousky, v ruce vytvoříme placku o průměru cca 6 cm a silnou asi 1,5 cm. Do ní zabalíme tvarohovou náplň. Takto vzniklý buclatý koláček položíme švem na vymaštěný plech (nebo na pečící papír), uděláme důlek a dáme povidla. Potřeme vejcem, posypeme drobenkou a dáme péci. Pečeme cca 30 minut.

Žádné komentáře:

Okomentovat

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...